Landbouwproject en uitbreiding BPC

• door
  1. Voortgang project stadslandbouw (oktober 2023)

Trainingscursus stadslandbouw Piet te Velde (lid van het interkerkelijk bestuur van het Bulawayo Projects Center) heeft de trainers (en managers) getraind over de doelstellingen en inhoud van het Urban Agric-training project in een eendaagse workshop. Daarbij komt zijn Landbouwopleiding in Wageningen weer goed van pas. De workshop genereerde veel enthousiasme en inzet voor het concept en men is begonnen met het aanleggen van de drie modeltuinen.

Aanstelling drie hoveniers Er zijn drie hoveniers ingeschakeld, om zowel de tuin als de omgeving van de terreinen van de centra te onderhouden.

Cursusmateriaal Er is veel werk verricht voor het opstellen van het opleidingshandboek. Er is al voldoende materiaal om te beginnen met trainen, maar de handleiding moet nog verder worden verfijnd en geredigeerd.

Werving studenten. Centrummanagers zijn begonnen met het adverteren van de cursus en het registreren van studenten.

Aanleg tuinen Werkzaamheden aan de aanleg en bodembewerking van de drie tuinen, zijn gestart. Er worden voorbereidingen getroffen voor het planten van diverse soorten fruitbomen, evenals enkele inheemse bomen. De eerste partij bomen is afgeleverd bij Cowdray-park.

Compost productielocaties Cowdray Park staat op het punt een experimenteel verzamelproject te starten met composteerbaar huishoudelijk afval uit de buurt voor compostproductie.

Watervoorziening Er zijn boorgaten geboord bij Nketa en Thorngrove. Uit pomptesten bleek dat de Nketa borehole een opbrengst van 45 l/minuut kan halen en de Thorngrove minstens 20 l/minuut. Dit is geen fantastische opbrengst, maar hopelijk voldoende voor de modeltuinen. Pompen zullen binnenkort worden geïnstalleerd. • In Cowdray Park krijgt het project voor de opvang van regenwater vorm en er worden goten aangebracht en opslagtanks (3×10.00 liter) die binnenkort worden geïnstalleerd.

2) Bouwactiviteiten

Een van de Thorngrove-leden heeft extra werkplaatsruimte gebouwd (foto 1), waardoor de aangrenzende kamer beschikbaar komt om te worden verbouwd tot een broodnodig klaslokaal/vergaderruimte (zie foto 2). Deze kamer krijgt een plafond, betere verlichting, nieuwe deuren en een nieuwe verflaag.

foto1

foto 2