Over Stichting Bulawayo

Doel van de stichting

Stichting Bulawayo zoekt financiële ondersteuning voor het Bulawayo Projects Center (BPC) in Zimbabwe. Sinds 1993 zijn Nederlanders, die in Zimbabwe en/of Bulawayo gewerkt hebben, betrokken bij het Bulawayo Projects Center. Zij zijn de trouwe donateurs van het BPC.

Nieuw bestuur

Sinds juni 2020 is er een nieuw bestuur aangetreden, dat het BPC in Zimbabwe meer wil ondersteunen. De ondernemers en de vaktraining die in de vier centers van het BPC plaatsvinden hebben namelijk door de corona pandemie een grote terugslag gehad in inkomsten. Door de strenge lockdown konden de ondernemers niet de straat op op hun dagelijkse inkomsten, door de verkoop van hun waar, veilig te stellen. Sommige ondernemers zijn daarmee al hun reserves kwijtgeraakt en moeten weer opnieuw beginnen. Omdat de ondernemers veel minder inkomsten hadden en de inkomsten van de vaktrainingslessen niet binnenkwamen hebben ook de vier Centers ingeteerd op hun inkomsten.

Monetaire instabiliteit

Sinds 2017 is, door de transitie van de regering, het al een zware tijd geweest voor het BPC. Daarna kwam de herinvoering van de Zimbabwe dollar die de financiële huishouding veel ingewikkelder en onzeker maakte. De hoge inflatie veroorzaakt door deze Zimdollar bracht de regering ertoe toch weer de US dollar in te voeren. De covid pandemie, met enorme gevolgen voor kleine ondernemers in lockdown, kwam over deze instabiele financiële situatie heen.

Donatie Lenovo laptops

Eind 2020 zijn 21 gedoneerde laptops (o.a. door Lenovo) opgestuurd naar het BPC. Deze zijn in prima staat aangekomen.

Steun stichting Pharus

De Centers van Cowdry park, Nketa en Thorngrove hebben inmiddels een computerlokaal waar nu computerlessen worden gegeven, dankzij steun van stichting Pharus.

Digitalisering vd samenleving

Zelfs in Zimbabwe is de overgang naar de digitale toekomst ingezet: Ondernemers moeten bv hun financiën digitaal beheren; Een onderneming starten gaat digitaal: Het zoeken naar een goede maar ook betaalbare leverancier van materiaal is veel goedkoper digitaal dan de stad bereizen; Klanten kunnen je veel beter vinden via internet dan fysiek enz.

Zonnepanelen

Zimbabwe gebruikt waterkrachtcentrales om de energie op te wekken. Door de klimaatverandering is de regenval niet voorspelbaar en zo ook de elektriciteitsvoorziening. Zonnepanelen helpen bij een constante stroomvoorziening van de computerlokalen.

Steun nieuwe ondernemers

De situatie stabiliseert en er is hoop op herstel van de inkomsten voor de kleine ondernemers en de BPC. We hopen met de fondswerving om de veelal jonge mensen een steun in de rug te geven met vak- en computertraining en MicroMBA. Van de 8000 leden van BPC zijn sinds 1993 45% met een duurzaam verdienmodel hun eigen business gestart.