BPC jeugd programma brengt jonge moeders hoop

• door
Clara Sibanda, volgt het Youths Skills Program. De naaimachine gebruikt ze om kleding te maken voor verkoop aan haar gemeenschapsleden. Foto: BPC.

Zelfs een vastberaden Clara Sibanda, jonge moeder, vindt geen deeltijdwerk dat haar genoeg geld opleveren om een fatsoenlijk leven te leiden. Clara woont in Villages A1, Hope Fountain. De meeste vrouwelijke jongeren zoals Clara werken als dienstmeisjes in Bulawayo. De meeste van hun mannelijke tegenhangers verdienen de kost als parttime mijnwerkers in een nabijgelegen goudmijn die in Chinese handen is of als illegale goudzoekers in het goudrijke gebied. Dit gebied heeft een hoog hiv- en aidspercentage en een hoog percentage tienerzwangerschappen. Clara verloor haar moeder toen ze 5 jaar oud was en haar vader toen ze 17 jaar oud was. Als gevolg hiervan slaagde ze er niet in om deel te nemen aan haar laatste O-level examens. Zonder diploma vind je geen werk. Toen ze als dienstmeisje werkte, ontmoette ze haar man die als tuinman in Bulawayo werkte. Het huwelijk van Clara betekende echter geen einde aan haar zorgen, omdat haar man zijn laagbetaalde baan in de stad had opgegeven.

Eind 2022 schreef ze zich in bij het Bulawayo Projects Centre (BPC)  voor een gesponsorde  opleiding en koos ze voor Cutting en Design. Clara kreeg een machine en al het andere trainingsmateriaal en ze leert nu verschillende aspecten van het maken van kleding, waaronder schetsen, patronen maken, maatvoering en meer. Clara is nog bezig met de opleiding, maar ze verdient nu al een inkomen met kleding maken voor leden van haar gemeenschap en schooluniformen voor schoolkinderen. Onlangs werd haar man ziek en Clara naaide enkele van haar kledingstukken en betaalde zijn medische kosten. “Zonder de kleren die ik verkocht had, zou mijn man misschien ernstig ziek zijn geworden. Misschien was ik hem nu al kwijt. Ik kon geen geld lenen voor zijn behandeling. Mensen lenen geen geld aan arme werklozen zoals ik”, zei een opgeluchte Clara. Clara gaat door met trainen, naaien en verkopen van kleding en schooluniformen om in de behoeften van haar gezin te voorzien. Ze verdient ongeveer $ 30,00 tot $ 40,00 per maand, wat meer is dan ze ooit als dienstmeisje verdiende.

Haar man, die eerst sceptisch was over de training, steunt haar nu vanwege het verschil dat het maakt voor hun familie. Clara hoopt te profiteren van een opstartpakket van het programma, zodat ze haar naaibedrijf kan laten groeien en de toestand van haar gezin kan verbeteren. Ze is ook van plan om haar vaardigheid aan andere vrouwen over te dragen, zodat ze geld kunnen verdienen voor het levensonderhoud van hun gezin.